FEFCO – czym jest i dlaczego warto go używać?

Podczas składania zamówienia na opakowania tekturowe warto używać skrótów, które ułatwią komunikację z producentem i wyraźniej określą to, jakiego kartonu potrzebujesz. W tym celu warto poznać katalog stworzony przez Europejską Federację Producentów Opakowań Tekturowych (FEFCO).

FEFCO – czym jest i dlaczego warto go używać?

Katalog FEFCO powstał, aby:
– wprowadzić jednolity i zrozumiały system oznaczeń na opakowaniach;
– opisać i skatalogować rozmaite typy kartonów oraz ich budowę;
– ułatwić pracę w zakładach produkcyjnych opakowań (wymiary, sposoby cięcia itp.);
– usprawnić komunikację pomiędzy różnymi pracownikami i dystrybutorami w tej branży;
– poprawić kontakt z samymi Klientami, którzy prościej mogą wyrazić swoje potrzeby dotyczące produktu.

Dlatego też, jeśli masz na co dzień do czynienia z kartonami lub po prostu poszukujesz konkretnego opakowania, polecamy zapoznać się z tym międzynarodowym spisem skrótów na kartonach i pudełkach: https://www.fefco.org/sites/default/files/documents/FEFCO_PL.pdf.

Jak korzystać z FEFCO?

Dokument w przejrzysty sposób pokazuje następujące parametry i elementy konstrukcyjne opakowań:

– sposób cięcia kartonu (szczeliny, zagięcia do wewnątrz/na zewnątrz itp.);
– kod liczbowy używany w systemach informatycznych;
– rodzaje połączeń (drut, taśma klejąca, klej);
– rodzaje uchwytów;
– kierunek fali;
– wymiary dołu i góry kartonu (tzw. klapy);
– typ składania opakowania (ręcznie, automatycznie);
– rodzaje pudeł (klapowe, teleskopowe, wsuwane itd.);
– dodatkowe wyposażenie (np. wypełnienia, wkładka).

Kiedy otrzymujesz karton do złożenia, odczytując poszczególne symbole zawarte w katalogu FEFCO, jesteś w stanie szybko i poprawnie go złożyć. Tym samym zapewniasz mu szczelność i wytrzymałość. A kiedy poszukujesz określonego rodzaju kartonu na wzór tego, który posiadasz – wystarczy, że odczytasz odpowiedni kod i podasz go producentowi tekturowych opakowań, zamiast używać potocznych nazw. Odbiegają one często od specyfikacji technicznych prawdziwego produktu. W ten sposób ułatwiasz pracę wielu osobom i eliminujesz szanse na pomyłki czy niedopowiedzenia.